Regler för kösystemet

Regler för parkeringsplatser och garage

BRF Örnen förfogar över 55 parkeringsplatser med eluttag och 7 garage. Nedanstående regler har tillkommit för att skapa största rättvisa. Det ska inte råda något tvivel om vem som står närmast i tur att få parkering/garage så snart det blivit en plats ledig. Vår grundprincip är en plats per medlem, där en köande har förtur framför en nyinflyttad.

• Örnen tillämpar separata kösystem för parkeringsplatser och garage
  • Rätt att anmäla sig till kösystemet har såväl medlemmar som hyresgäster som hyr i andra hand.
  • Medlem som bor i sin lägenhet har kvar sin parkering/garage så länge vederbörande bor kvar. Vid avflyttning/försäljning återlämnas parkeringen/garage till Örnens kösystem och följer inte med lägenheten.
  • Om medlem som har parkering/garage hyr ut lägenhet i andra hand ska parkeringen/garage återlämas till Örnens kösystem och följer inte med lägenheten.
  • Andrahandshyresgäst ska återlämna parkering/garage så snart vederbörande flyttar.
  • Den som har parkering/garage och önskar plats på annan del av Örnens område har förtur till ledig plats om detta önskemål anmälts till styrelsen. Den gamla platsen lämnas till Örnens kösystem.
  • Den som erbjudits en parkering/garage och tackat nej har kvar sin plats i kön.
  • Så länge det är kö till parkering/garage får medlem endast ha en plats i garage och/eller parkering. Om det inte är kö får en andra plats hyras med en månads uppsägningstid för att återlämnas till kösystemet så snart behov av platsen föreligger.