Trivselregler

Välkommen till BRF Örnen

Du ska känna dig hjärtligt välkommen till BRF Örnen. Vi har alla valt att vara en del av BRF Örnen och vi har därför alla ett gemensamt ansvar för vår förening. Det innebär att vi är rädda om våra bostäder och vår närmiljö. Ju mer vi tar ansvar för hur föreningen utvecklas, ju mer får vi tillbaka i form av trevligt boende. Då minskar även vår kostnad för bostäderna samtidigt som de ökar i värde. Det är tillsammans som vi skapar vår boendemiljö och det gör vi genom att visa hänsyn mot varandra, följa våra regler och, där det inte finns skrivna regler, använda sunt förnuft för allas bästa.

Hänsyn till grannar
I vår förening tar vi hänsyn till våra grannar. En grundläggande rättighet är att få sova på natten. Efter kl 20.00 undviker vi störande och högljudd verksamhet som till exempel borra, spika och spela hög musik. Helt tyst ska det vara mellan 22.00 och 07.00
Även på dagtid är det bra att tänka på att visa hänsyn, ett vanligt problem är att man spelar musik för högt. Din granne kanske jobbar natt, och/eller inte alls är intresserad av din musik på sin lediga tid. Om du är osäker - fråga dina grannar. Sätt gärna upp en lapp eller berätta för dina grannar om du ska göra något i din lägenhet som låter mycket, så blir stämningen i föreningen bättre.
Om dina grannar festar och stör sent på natten kan du själv säga till eller, om du själv inte vill eller vågar, skriv ner tidpunkten och vilken lägenhet som störde. Ta sedan kontakt med styrelsen följande vardag, men ring inte styrelsen nattetid.
Rökare ska visa hänsyn till sina grannar. Vi har ett effektivt ventilationssystem i våra bostäder, där luft sugs ut från köksfläkt och badrum. Den ersätts med frisk luft utifrån som sugs in via friskluftintag vid fönster och inglasade balkonger.

Störningsjouren
BRF Örnen har ett avtal med Hälsinge Säkerhetsservice om störningsjour. Alla medlemmar har rätt att ringa Störningsjouren på tel 070-206 11 62 om din granne har fest nattetid. Du måste vara helt säker på från vilken lägenhet störningen kommer. Varje utryckning av Störningsjouren kostar 1.500 kronor. Om jouren konstaterar att det är en störning som kräver ingripande, så kommer berörd medlem att faktureras kostnaden för utryckningen.

Tvättstugan
Ett av de vanligaste irritationsmoenten rör användning av tvättstugan. Det är vi själva som sköter städningen av tvättstugan. Det innebär att du alltid ska städa efter dig. Rengör golv, bänkar och tvättmedelsfacken. Ta bort luddet på filtret i torktumlaren och torka ren insidan av dörren.
Respektera gällande tvättider. Boka alltid din tid med låscylindern och flytta cylindern till en ny tid eller parkeringsläget då du tvättat färdigt. Naturligtsvis ska vår tvättstuga användas enbart för det egna hushållets tvätt.
Det finns en grovtvättstuga i källaren under Tällegatan 4D. Den bokas för en halvdag på listan utanför tvättstugan.

Håll rent i trapphusen
Våra trapphus ska vara rena från saker. Detta av dels trivselskäl, dels praktiska skäl för städning av trapphuset och dels av brandsäkerhetsskäl. Undvik dörrmattor utanför din ytterdörr och undvik i möjligaste mån barnvagnar, cyklar och blommor i trapphusen. Ytor där det står saker blir inte städade. Rollator får ställas utanför din dörr.


Trafik i området
Den mesta trafiken i området sker kring den stora parkeringsplatsen mellan Bjuråkersvägen 5A-B och Tällegatan 4 A-B. I resterande område, Tällegatan 4 C-E och Hotellgatan 2, ska biltrafik vara undantag. Det är givetvis tillåtet att köra sin bil till porten för att lasta och lasta ur men området utanför ytterdörrarna får inte användas som boende- eller gästparkering. Dessa ytor håller vi rena för hemtjänst, servicefordon och utryckningsfordon. Upplys dina gäster om att vi tyvärr inte har någon gästparkering på innergården.

Parkering
Föreningen har 55 parkeringsplatser med eluttag och 7 garage. Kostnaden är för närvarande (2021) 150kr/mån för parkeringplats och 225 kr/mån för garage. Styrelsen administrerar kösystemet till dessa platser. Vi har kort kötid till parkeringsplats och lång kötid till garage.

Underhåll av bostaden
Då du bor i bostadsrätt är du ansvarig för att hålla din lägenhet i gott skick och det är du själv som bekostar renoveringar och inköp av vitvaror. BRF Örnen tillämpar ett system med inre reparationsfond, där en årlig avsättning görs till din lägenhet. Fonden får endast användas till saker som lämnas kvar i lägenhet då du flyttar. Vill du använda dig av fonden så kan leverantör fakturera Örnen eller så spar du kvitton på dina utlägg och kontaktar styrelsen.
Då du själv är ansvarig för alla ytskikt i din egen lägenhet är det viktigt att du har en hemförsäkring som absolut bör kompletteras med ett bostadsrättstillägg, då hemförsäkringen inte täcker kostnader för exempelvis nya golv vid vattenskada.

Sopor
Sophuset kallar vi numera för miljöhus med källsortering av hushållsavfall, plast, pappersförpackningar, tidningar, metall, färgat/ofärgat glas, batterier, glödlampor och lågenergilampor. För större avfall har kommuen har en komplett återvinngsanläggning på Åkerslund.

TV, bredband och telefoni
Fiber har installerats i samtliga lägenheter i BRF Örnen. Analog tv med ett femtontal kanaler ingår i månadsavgiften. Digital spegling kan tecknas via PO Radio TV för att få kanalerna i HD-kvalité. Kontakta Ljusnet om du vill teckna internetabonnemang via fiber.

Klicka här för att läsa mer om Ljusnet

Månadsavgiften

Din månadsavgift betalas i förskott, senast den 5:e i månaden. Vi är tacksamma om du vill ansluta dig till autogiro. Du kan antingen betala över bankgiro 191-5776 eller via överföring till vårt bankkonto med nummer 8103-4, 133 004 924-6. Din bank kan ordna stående överföring av din avgift. Ange ditt lägenhetsnummer, som är tvåsiffrigt mellan 01 och 96, inte det fyrsiffriga numret.

Alla ska trivas

Vi är övertygade om att du kommer att trivas på Örnen. Vi hoppas att de ordningsregler vi sätter upp är självklarheter och inte ses som pekpinnar. Då kommer det framtida boendet på Örnen att bli ännu trivsammare.

Styrelsen